donderdag 4 september 2014

3. Een gefileerde terugweg, dankzij een gat van 4x6

(tijdens het "low car diet" proberen 1000 Nederlanders tussen 10 september en 10 oktober 2014 zo min mogelijk autokilometers te maken. Op dit weblog een persoonlijk verslag van die wedstrijd)


Nog een week voor de officiële start van het low car diet en ik zit nog 100% in de automodus. Eerder beschreef ik hier al hoe een gemiddelde heenreis er uit ziet. Vandaag een blik op de terugrit.

Zo makkelijk als het is om 's morgens filemijdende zekerheid te kopen (namelijk: door simpelweg vroeg te vertrekken), zo onmogelijk is dat 's middags. Vanaf een uur of 3 beginnen de vertragingen op de A10 en met een beetje pech gaan die door tot 7 uur 's avonds, geregeld nog zelfs daarna. Dus wie ergens rond 8 uur thuis wil zijn, ontkomt niet aan een gokje. 

De winkansen zijn daarbij trouwens relatief groot. Anders gezegd: er is elke dag wel wat vertraging, maar echt langdurig stilstaand verkeer is er na een uurtje of 6 niet veel meer. Vandaag is een uitzondering. De autoradio voorspelt direct weinig goeds:




Een groot gat in de weg zorgt voor veertien kilometer file bij Nieuwegein, zegt de nieuwslezer. Vlug, omleidingsroutes, schiet het door mijn hoofd, nog voordat ik de A10 op draai. De ingebouwde tomtom, Google navigatie, Waze... alles komt uit de kast om de beste route te vinden. Maar snel wordt duidelijk dat ook de wegen rondom het gat al snel zijn dichtgeslibd. En om nu via Rotterdam of Nijmegen naar Eindhoven te gaan...





Kortom, geen ontkomen aan, het wordt geduldig aanschuiven. Irritatie maakt snel plaats voor berusting. De telefoon gaat aan, alle overdag opgespaarde gesprekken en onbeantwoorde voicemails komen voorbij. Ook dat is een voordeel van de auto, althans alsje er op een normaal tijdstip gebruik van maakt: telefoontijd is nuttige tijd. Aan het einde van de rit tel ik anderhalf uur aan gesprekken. Hoe gaat dat straks in de trein?

Na drie kwartier sukkelen komt de oorzaak van alle ellende in zicht: het gat van 4 bij 6 meter bij de afslag naar de A27, bij Vianen. Drie van de vijf rijstroken zijn dicht, dan wil het wel vastlopen ja.




Direct na het gat is de file volledig verdwenen. Hier begint het stuk waar weer 120 gereden kan worden, dus het gas kan er op. En het duurt zowaar tot de rand van Eindhoven voordat het volgende probleem zich aandient. In dit geval blijkt de omweg wat makkelijker gevonden.






Bijna drie uur in de auto tussen werk en thuis; het zou een mooie treindag zijn geweest.

2 opmerkingen:

  1. Dag Bart, een tip als je problemen hebt met voor- en natransport vanaf de trein: de ov-fiets! Kost bijna niks en brengt je tot de voordeur.

    BeantwoordenVerwijderen