vrijdag 19 september 2014

15: De Conducteur is een Machinist

(tijdens het "low car diet" proberen 1000 Nederlanders tussen 10 september en 10 oktober 2014 zo min mogelijk autokilometers te maken. Op dit weblog een persoonlijk verslag van die wedstrijd)

Dat woordje *conducteur* heb ik eigenlijk nooit goed begrepen. Als het, wat ik vermoed, een Frans leenwoord is, dan heeft het hier een totaal eigen betekenis gekregen. Want een Franse conducteur bestuurt zijn voertuig (meestal een auto), maar dat is toch wel het laatste dat zijn Nederlandse naamgenoot doet? Daar hebben wij immers machinisten voor (wat in het buitenland weer mensen zijn die aan om het even welke machine werken).

Het is toch al weer een jaar of 30 geleden dat ik nog geregeld in de trein zat - en mijn referentiekader rond het fenomeen conducteur stamt dus uit die tijd. Niet negatief bedoeld, maar in mijn herinnering waren dat vooral heel vriendelijke bromsnorren. Ze kwamen per treinreis een keer of 10 voorbij en kenden je na de derde ronde bij wijze van spreken al bijna bij naam. Ze keken je indringend aan en dat was reden genoeg om zelfs niet te overwegen om zwart te gaan reizen (dit was de tijd vóór de OV-studentenkaart, mind you)

Van dat beeld is tijdens mijn eerste 10 dagen low car diet heel weinig overgebleven. Oké, de meeste conducteurs zijn nog steeds man en driekwart van hen heeft nog steeds een behoorlijke buik. Maar rondlopen gebeurt nog maar heel weinig. Ik heb er nu ruim tweeduizend treinkilometers opzitten en in die tijd is mijn OV-kaart drie (3) keer gecontroleerd. Eén keer per 700 kilometer! 

Geen idee hoe representatief dit beeld is (ik zal aan het einde van de wedstrijdmaand de balans definitief opmaken), maar áls dit het normale patroon is, dan zou het nog wel eens de moeite waard kunnen blijken om in het vervolg nooit meer een kaartje te kopen. De boetes zullen nooit zo hoog zijn als de opgetelde ritprijzen. 



Dat lijkt me niet de bedoeling. De vraag is dus - nogmaals: áls mijn beeld klopt - hoe dit komt en wat die conducteurs dan wel doen. Dat ze buiten het aangeven van aankomst en vertrek direct op een eersteklas zetel neerploffen, lijkt in elk geval niet waar. Slechts één keer heb ik een conducteur een complete rit de krant zien zitten lezen (lekker muziekje op de oren zodat geen reiziger het in zijn hoofd haalt hem een vraag te stellen), dus dat kan het niet zijn.

Er lijkt slechts één logische verklaring mogelijk. Alle conducteurs zijn Franstalig en nemen dan ook direct na vertrek plaats in de cockpit - om de trein daadwerkelijk te besturen. Uhhh, te conduire.

UPDATE: een NS-kenner laat me zojuist weten dat de man op de foto een machinist is, herkenbaar aan de gele streep. Dat bewijst in elk geval nog meer dat conducteurs dus inderdaad doorgaans niet op een stoel gaan zitten. Maar bewijst het ook dat conducteurs daadwerkelijk achter de stuurknuppel staan? :-)

2 opmerkingen: