woensdag 17 september 2014

13: de eerste week: 1338 OV-kilometers

(tijdens het "low car diet" proberen 1000 Nederlanders tussen 10 september en 10 oktober 2014 zo min mogelijk autokilometers te maken. Op dit weblog een persoonlijk verslag van die wedstrijd)

Vandaag moesten we - na een volle week OV-koersen - onze eerste resultaten bij de Low Car Diet-organisatie inleveren. Was er iets terecht gekomen van alle goede voornemens, of waren we toch stiekem ergens een keer op vier wielen naar toe geslopen? Alles volledig anoniem natuurlijk (privacy is blijkbaar een onaantastbaar goed, zelfs als het vele malen makkelijker is om gewoon een uitdraai van mijn chipkaart te laten maken), dus of alle duizend deelnemers al hun kilometers helemaal eerlijk hebben gemeld, weten we natuurlijk nooit.


Van mijn kant kan ik u verzekeren: mijn auto is de afgelopen zeven dagen slechts één keer in beweging geweest. Ik zag even geen andere mogelijkheid om mijn schoonouders van mijn eigen dorp naar dat van hun te brengen. Zelf hebben ze geen vervoer en bussen rijden er niet over de 15 kilometer tussen mij en hen. En om nou uit principe die taxiklus aan een gezinslid te laten... dat ging me ook wat ver.

Maar los van dit ene ritje is mijn CO2-producent op de handrem gebleven. Daarvoor in de plaats kwamen 42 fietskilometers, 96 buskilometers en 1200 treinkilometers. Oh ja, en één dag werkte ik thuis, dus dat was op zich al grote winst voor mens & milieu. 

Ik moet eerlijk toegeven, tot nu toe bevalt dit eersteklas-OV-dieet me uitstekend. Nog geen minuut vertraging gehad, zelfs in de bus waren er bijna altijd zitplaatsen en de service eromheen is overal meer dan behoorlijk. Dit milieu-offer voelt tot nog toe niet echt als een zware last. 

1338 OV-kilometers. Als ik zo door ga, haalt ons land alsnog de Kyoto-afspraken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten