maandag 1 september 2014

1. Intro: waarom een maand zonder auto?

Het idee achter het Low Car Diet: "De dagelijkse reis van A naar B kan goedkoper, meer ontspannen, schoner en gezonder." Zo'n honderd bedrijven, met in totaal meer dan duizend medewerkers, gaan vanaf 10 september een maand lang proberen of dat echt kan werken. Ik ben er eentje van. 

Om dat allemaal mogelijk te maken heeft de ploeg achter Low Car Diet alle duizend deelnemers voorzien van een OV-kaart waarmee een maand lang gratis gebruik gemaakt kan worden van trein, bus, OV-fiets, een deelauto en zelfs vergaderruimtes.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of fiets, bus en trein inderdaad een goed alternatief zijn voor iemand die 150 kilometer van zijn werk woont - en ook nog eens een behoorlijk eind van het dichtstbijzijnde station. Normaal gesproken zou ik tussen 10 september en 10 oktober zo'n 7000 kilometer (of ruim 100 uur) in mijn auto doorbrengen; kan dat ook anders? En zo ja, hoe dan wel? En wat moet ik ervoor inleveren? Of: wat krijg ik ervoor terug?

Kortom: hoe ga ik afkicken van de gewoonte en het gemak van de auto die me altijd zonder problemen van deur naar deur brengt? Ik zal het op deze plek proberen bij te houden.

Het grote verhaal achter het Low Car Diet is te volgen op:
Facebook
Twitter

1 opmerking: