woensdag 24 september 2014

18: De Low-Car-Collega's

(tijdens het "low car diet" proberen 1000 Nederlanders tussen 10 september en 10 oktober 2014 zo min mogelijk autokilometers te maken. Op dit weblog een persoonlijk verslag van die wedstrijd)

Het Low Car Diet is een teamwedstrijd. Honderd bedrijven met elk ongeveer tien medewerkers doen er aan mee. Tijd om in dit persoonlijke verslag een blik op de ervaringen van vijf van mijn low-car-collega's te werpen. Over uitvallende sprinters, schitterende ochtendmist, te snel sluitende treindeuren en opgetild worden door twee sterke medepassagiers.



Fleur

Fleur blijkt vooral te worstelen met de inschatting van de reistijden. "Ik ben bezig met een audit bij een bedrijfsonderdeel, waardoor ik tussentijds naar Alkmaar moet." Maar die vestiging ligt op een industrieterrein, nogal ver van het station. Fleur: "Da's niet echt handig met het ov, waardoor ik soms alsnog met de auto ga." Ze heeft ook goed nieuws als bijvangst: "Wat mij wel opvalt, is dat ik nu privé ook net wat vaker de fiets pak en de auto iets meer laat staan."

Jill

Voor collega Jill is het treinleven echt nieuw. "Ik ging dus echt nooit met de trein en het verbaast me hoe druk het wel niet is in de 2e klas. Natuurlijk wel de berichten gelezen in de media maar nu zelf ervaren. Als haringen in een ton. De 1ste klas is daarentegen echt leeg. Ik laat regelmatig een trein voorbij gaan omdat niet eens de eerste klas te bereiken is met de drukte."
Maar ook voor Jill zijn er niet alleen nadelen. "Voordeel is dat je even buiten bent geweest en van je omgeving hebt kunnen genieten ipv vanuit een parkeergarage in je auto naar het terrein van TMG, 50 meter buiten lopen en dan weer dezelfde weg terug. Van 100 meter of 2 minuten buiten naar 2 keer een wandeling van 10 minuten vind ik erg prettige bijkomstigheid."


Felicia
Voor Felicia is de balans nog positiever: "Wat voor mij het meeste impact maakt is dat het het kleine stukje waarvoor ik reis met de trein veel minder erg is dan ik dacht (Haarlem Spaarnwoude – Amsterdam Sloterdijk). Wel is het nadeel dat ik vaak toch niet kan zitten omdat het zo druk is..."
Maar er is meer. "Ik ben vrij snel van huis naar Amsterdam (sneller dan ik dacht). En het voordeel van de OV is dat ik veel meer beweeg (huis – stukje fietsen – trein – stukje lopen naar TMG en weer terug) en daardoor dus ook sneller mijn vakantie kilo’s kwijt raak :-). Ook waar ik voorheen alles met de auto deed (bezoekjes aan mijn ouderlijk dorp Hilversum, boodschappen, op bezoek bij schoonouders) nu ook sneller de fiets pak of OV."

Wieneke
Dat is ook de ervaring van Wieneke: "Voor woon- werkverkeer pak ik normaal gesproken toch al vaak de fiets, maar ik heb me voorgenomen de auto nu echt zo min mogelijk te gebruiken. Nu mijn ene fiets vorige week is gestolen en de andere gisteren op weg naar kantoor een klapband kreeg L, ga ik nu dus even met de metro naar kantoor. Straks ook naar een zakelijke afspraak in Amsterdam met het ov. Zonder low car diet zou ik dat niet eens overwogen hebben. En het verschil in reistijd valt erg mee. Vaak kost het wel iets meer tijd, met name als je moet overstappen van trein naar trein of op bus of metro. En je bent meer gebonden aan een tijdstip waarop je echt op een halte of perron moet staan. Maar als je de tijd hebt (of neemt) is het wel heel ontspannen reizen. Vooral 1e klas reizen in de trein voelt als een luxe." 
Er blijft trouwens wel nog wat te wensen voor Wieneke: "Wat ik zeker ook nog wil proberen is de ov fiets. Ben heel benieuwd hoe makkelijk dat gaat en hoe dat precies werkt!"

Marianne
Voor Marianne gaat er een nieuwe wereld open. "Ook ik heb me moeten laten vertellen wat een trein is en hoe daar gebruik van te maken. Wat mij tot nu toe het meeste opvalt is het hoge aantal uitvallende sprinters in de spits. Na 1 week heb ik al geleerd dat je beter op een intercity kan wachten dan de vroegere sprinter met overstap. Want een file levert veel vertraging op, maar dit overtreft echt alles.
En o ja, redelijk essentieel: als de conducteur fluit kan je beter niet meer instappen, heeft mij een pijnlijke en beschamende aanvaring met de deur opgeleverd. Door 2 man opgetild worden om in zijn geheel toch nog in de trein te komen, doe ik liever geen tweede keer."Toch vindt Marianne het nu al jammer dat het low car diet na 10 oktober ophoudt: "Wat ik zeker ga missen is de fietstocht ’s morgens van een kwartier, vooral met de mist boven de sloten en een voorzichtig ontwakende zonnetje, genieten!"


Geen opmerkingen:

Een reactie posten