donderdag 25 september 2014

19: De neuspeuterruimte is verboden voor gespreide armen

UPDATE: Onder aan deze blogpost uitgebreide reacties van Conducteur Groningen en Hoofdconducteur NS

(tijdens het "low car diet" proberen 1000 Nederlanders tussen 10 september en 10 oktober 2014 zo min mogelijk autokilometers te maken. Op dit weblog een persoonlijk verslag van die wedstrijd)

Wie elke dag met het openbaar vervoer reist, valt het waarschijnlijk niet eens meer op. Maar iemand die, zoals ik, nieuw is in OV-land, kan er niet omheen: de bussen, treinen en stations hangen vol met vreemde signalen. 

Wat bijvoorbeeld te denken van deze "verboden wc"? Waarom plaats je in hemelsnaam een wc in je trein als deze vervolgens niet toegankelijk is?



Ik heb hem natuurlijk - burgerlijk ongehoorzaam als ik ben - wel even getest. Het bleek een gehandicaptentoilet en werkte overigens prima.

Iets anders: in Eindhoven wordt aan het spoor gewerkt en om dat allemaal een beetje in goede banen te leiden, is er een extra spoor vóór spoor 1 komen te liggen. Dat je dat dan niet spoor 0 wilt noemen, dat snap ik wel. Maar waarom dan meteen spoor 34? Let wel: Eindhoven telt normaal gesproken zes perrons met evenzoveel spoor-nummers.


En voor de duidelijkheid: spoor 34 is echt niet in plaats van spoor 3 en 4 gekomen, want die twee sporen hebben nog steeds volop normale activiteit.



Terug in de trein. Ronduit geheimzinnig is het slot op een van de stoelen. Wat verstopt de NS hierachter? En waarom alleen achter deze stoel? Vragen...



Meteen naast de glazen deur van de eerste klasse staat een redelijke waslijst aan ge- en verboden. Sommige daarvan redelijk helder, zo begrijp ik ook wel dat je hier blijkbaar niet mag roken of met ouderwetse telefoons mag bellen. 



Maar wie heeft ooit bedacht dat er een speciale neuspeuterruimte zou moeten zijn? En heeft de tweede klasse die ook? 

Maar zo mogelijk nóg intrigerender vind ik het onderste plaatje:



Wie het weet mag het zeggen. Verboden met gespreide armen stil te staan?

Help!

NASCHRIFT: Op twitter laat hoofdconducteur Groningen weten dat achter dit bordje een lift verborgen zit en dat het niet de bedoeling is om daar als passagier in te kruipen. "Geen personen in de lift!"



Een collega van de hoofdconducteur liet daarna nog weten dat die lift in onbruik is geraakt, omdat er immers ook geen cateringkarren meer zijn. De lift zit er nog wel en is dus formeel nog steeds verboden terrein. Na verbouwing van de treinen zal ook het icoontje verdwenen zijn, zo belooft de collega-hoofdconducteur.



Weten we dat ook weer.

Tweede Naschrift:
Ah, conducteur Groningen weet ook waar het sleutelgat toe dient. 



Ter toelichting, een uitlegvideo: duidelijk te zien hoe de railtender, terwijl hij niet achter zijn karretje vandaan hoefde te komen, de sleutel kon omdraaien, waarna de lift voor hem zou openen. En hop, hij kon dan zo zijn cateringkar de lift in schuiven. Als daar dan tenminste geen passagier in zou springen (verboden!) 


Maar conducteur Groningen weet meer. Zelfs waarom spoor 34 geen spoor 0 is.


Even clicken:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten