dinsdag 23 september 2014

17: Het OV-dieet werkt: 85% minder co2

(tijdens het "low car diet" proberen 1000 Nederlanders tussen 10 september en 10 oktober 2014 zo min mogelijk autokilometers te maken. Op dit weblog een persoonlijk verslag van die wedstrijd)

Wetenschappelijk onderzoek toont aan: een low car diet draagt bij aan vermindering van de CO2-uitstoot. Nou ja, wetenschappelijk... in mijn geval lijkt dat zo te zijn, als ik afga op de berekeningen van Low Car Diet zelf. We zitten aan het einde van week 2, maar helaas hebben we alleen de beschikking over de gegevens na week 1. In mijn geval ziet dat er zo uit:



85% minder uitstoot, daar doe je het allemaal voor. Net niet genoeg om, zoals ik al eerder vaststelde, alsnog de Kyoto-doelstellingen te gaan halen. Maar het is een beginnetje. 

Wat trouwens wel weer slim is van die low car diëtisten, is dat ze in hun grafiek ook wat vergelijkingen aanbrengen. Als bedrijf liggen we voor op de meeste van onze 99 concurrenten. En als persoon scoor ik ongeveer even goed als mijn collega's. Eens kijken of we dat in week 2 hebben weten vast te houden.

Dat zal trouwens niet makkelijk zijn: was ik in week 1 nog goed voor 1338 OV-kilometers, in week 2 - die vandaag officieel eindigt - waren dat er al 1955. Dat lijkt natuurlijk wel mooi, maar ook een treinkilometer zal een bepaalde CO2-waarde vertegenwoordigen, vermoed ik.

Veel meer dan die 1955 kan het trouwens niet meer worden, of ik moet de weekends in de strijd gaan gooien. Naahhh.

Naschrift: ik zie nu dat die extra OV-kilometers in week 2 inderdaad hebben geleid tot een iets minder gunstig rapport. Wel raar trouwens dat dat nog steeds goed is voor 85% minder CO2. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten