maandag 15 september 2014

11. Waar is de bushalte?

(tijdens het "low car diet" proberen 1000 Nederlanders tussen 10 september en 10 oktober 2014 zo min mogelijk autokilometers te maken. Op dit weblog een persoonlijk verslag van die wedstrijd)

Feest in het dorp. Dubbel feest eigenlijk. Het jaarlijkse bloemencorso (let wel: als cultureel evenement beschermd door Unesco) werd dit weekend gecombineerd met de vieringen rondom 70 jaar bevrijding. En omdat we toch bezig waren, moeten de organisatoren van de jaarlijkse open kunstroute en van de lokale varkensindustrie gedacht hebben: och, laten we ons feestje ook nu maar doen. 

Er waren optochten van praalwagens en legervoertuigen, fietsers gingen van galerie naar beeldentuin, de boeren openden hun stallen, concerten en manifestaties te over. Kortom: niemand in het dorp kon er om heen. En met een beetje nadenken had het mij ook wel te binnen kunnen schieten dat de bushalte op de markt in dat soort gevallen even buiten gebruik is. 


En toch was het schrikken vanochtend. Vijf minuten verder fietsen voor de eerstvolgende halte lijkt misschien niet veel, maar voor iemand die zijn trein wil halen, is het toch even doortrappen. Voor de zekerheid net iets harder zelfs dan strict noodzakelijk. Je weet tenslotte nooit. Nou ja, wat deze fietser in elk geval wel weet is dat hij dan gegarandeerd totaal bezweet bij de bus aan zal komen. 

En ja hoor; bij het wegzetten van mijn fiets prikken de zoute druppels in mijn ogen. Hoofd nat, kleren nat. Maar dat is van latere zorg, vlug checken hoe laat het is. Zou de bus al vertrokken zijn? Samsung zegt 06:20. Pffff, ruim tien minuten voor de bus. 

Dat kan beter. 

2 opmerkingen:

  1. Trein later nemen is half uur wachten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yep. En dat is dan dubbel pech: later dan gewenst aan het werk en een half uur nutteloos rondhangen in een bushalte of treinstation.

    BeantwoordenVerwijderen