woensdag 8 oktober 2014

28: Let op: goed geïnformeerde zinnen!

(tijdens het "low car diet" proberen 1000 Nederlanders tussen 10 september en 10 oktober 2014 zo min mogelijk autokilometers te maken. Op dit weblog een persoonlijk verslag van die wedstrijd)

Eindhoven, woensdagmorgen.

6:48 naar Amsterdam: rijdt niet 7:02 naar Amsterdam: rijdt niet 7:18 naar Amsterdam: te vol 7:32 naar Amsterdam: 15 minuten vertraging
7:50, ruim een uur na mijn aankomst op het station: de trein rijdt. Och, als het gemor van de eersteklas reizigers die in het gangpad moeten staan nou eens om te zetten was in energie, dan had deze trein geen bovenleiding meer nodig gehad.


Was woensdag niet die dag waarop er op de A2 altijd zo weinig verkeer was? Vast niet, maak ik mezelf wijs. Zeker weten, antwoordt mijn hoofd.

Maar goed, waar ik het eigenlijk over had willen hebben, is de manier waarop de communicatie in en rond de bussen ergens tussen oud en nieuw is blijven hangen. Ultramoderne borden in de bus, waarop niet alleen alle omleidingen en volgende haltes staan aangegeven, maar ook actuele informatie te vinden is over aansluitende bussen en zelfs de vertrektijden van de treinen staan vermeld. Ja, ook vandaag, als ze niet blijken te rijden.


Grote led-borden op het station met daarop alle vertrekkende bussen, compleet met bestemmingen en het nummer van de "gate" waar deze vertrekt. Schiphol is er niks bij. En zelfs de kleinste bushalte heeft een scherm waarop in minuten staat aangegeven hoe lang het nog duurt voor de volgende bus er is. Die dan ook steevast exact op dat aangegeven moment voorrijdt. Logistiek hoogstandje van busondernemer Hermes.


Maar de knulligheid die afstraalt van zo'n bordje waarop de condens van de nacht net iets te veel vat kreeg, doet dat allemaal weer teniet. "Goed geïnformeerd op reis", lezen we nog net. En "LET OP". Maar voor de rest? Wat vage contouren van een regiokaart en grijze strepen die waarschijnlijk goed informerende zinnen zijn geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten