donderdag 2 oktober 2014

24: Sssssjt!

(tijdens het "low car diet" proberen 1000 Nederlanders tussen 10 september en 10 oktober 2014 zo min mogelijk autokilometers te maken. Op dit weblog een persoonlijk verslag van die wedstrijd)

Sssssjt!

Raar fenomeen, die stiltecoupé. Vandaag kwam ik erachter dat ik al wekenlang, zonder het te weten, heb plaatsgenomen in een deel van de trein waar niet gesproken mag worden. Tot drama's heeft dat niet geleid, want ik ben sowieso niet zo'n spraakzaam type, maar dat terzijde.


Belangrijkste stiltesignaal is het neuspeuter-pictogram voor in de coupé, waarover we het eerder op dit weblog hadden. Dat icoontje, zo legde een conducteur mij vandaag uit, heeft niets met overtollig neusvocht te maken, maar zou de passagiers moeten manen tot zwijgzaamheid.

Goed, zonder het te weten heb ik dus waarschijnlijk al een keer of 10 in zo'n stil treinstel gezeten. Geen idee of mijn medepassagiers het wel door hadden, maar ik ben er inmiddels wel achter dat sommigen een overtreding van deze eenzijdig opgelegde afspraak nogal ernstig opvatten. Sterker nog, de gemoederen in de stiltecoupé kunnen er hoog door oplopen. En dat kan natuurlijk al helemaal niet de bedoeling zijn.

Hoe ik dan weet dat het niet altijd goed gaat met de omgangsvormen in de stiltecoupé? Dat weet ik dankzij de facebook-pagina De Vrolijke Treinreiziger, opgezet voor "als je leuke, bizarre of ergerniswekkende ervaringen hebt met reizen per trein, dan kun je die hier kwijt".

Veel van die leuke, bizarre of ergerniswekkende ervaringen blijken over de stiltecoupé te gaan. En eerlijk gezegd voert ergernis de boventoon. Neem deze bijdrage van vorige week, direct goed voor 34 emotionele reacties:


Jona vermoedt dat "De NS hebben gehoopt dat mensen beschaafd zouden zijn, zoals met de niet-rookcoupés ook het geval was geweest. Dat beschavingsoffensief is mislukt omdat niet iedereen het belang van stilte begrijpt." Anderen vragen om duidelijkere aanwijzingen, iets dat ik kan beamen.

Cerien heeft ook al slechte ervaringen. "De laatste keer zat een man omstandig en luid te bellen. Toen ik hem wees op de stiltecoupétekst sprak hij de woorden 'he lul (!!!) ik zit te bellen ja!'...." 

Iemand anders oppert om er maar meteen werkcoupés van te maken dan. Maar ook dat kan niet direct op instemming rekenen. "Geen werkcoupé alsjeblieft. Dan krijg je eerste klas taferelen waar groepjes collega's in de trein gaan vergaderen. Stil is stil."

Eerste klas taferelen... Heel eerlijk, als tijdelijk eersteklas reiziger vermoed ik dat de problemen rondom de stiltecoupé inderdaad vooral in de tweede klasse zichtbaar zijn. Daar immers zullen passagiers eerder op zoek gaan naar een stoel dan naar stilte. Waar mensen vooral de basics van hun reis willen veiligstellen, is het lastig om iemand aan te spreken op het niet nakomen van de franje. 

Jona tenslotte: "Voor het overige ben ik van mening dat de beste oplossing voor het probleem de installatie is van schietstoelen met geluidsensoren. Wie teveel kabaal maakt, wordt de trein uitgecatapulteerd."

Maar los daarvan: een duidelijker bordje zal vast ook nog wel helpen ja.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten