(tijdens het "low car diet" proberen 1000 Nederlanders tussen 10 september en 10 oktober 2014 zo min mogelijk autokilometers te maken. Op dit weblog een persoonlijk verslag van die wedstrijd)
Spitsuur in de trein is beweeglijk. Van dag tot dag, van uur tot uur, fluctueert het. En het loopt niet per se parallel aan de autospits. En niet alle drukte is wat-ie lijkt.
Zo kan het 's morgens om 7 uur een behoorlijk gedrang zijn bij de deuren van de intercity die vertrekt uit Eindhoven...
...terwijl het dan in de trein zelf volkomen rustig is.
Al geef ik daarbij direct toe dat de door Low Car Diet geleverde eersteklas abonnementen waarschijnlijk een enigszins vertekend beeld van de werkelijkheid geven. Aan de andere kant, wie de trein als een verlengd kantoor wil zien (naast een manier om van A naar B te komen), zal zelf of namens zijn baas heel bewust ook de financiële afweging moeten maken: wat is die extra werktijd mij waard? Anders gezegd: de rust van de eerste klasse heeft een prijskaartje, maar (werk)tijd kost nu eenmaal geld.
Dan de proef op de som. Een ochtendrit Eindhoven - Sloterdijk en een avondrit Sloterdijk - Eindhoven. Met headcount.
De weg terug geeft een soortgelijk beeld:
Spitsuur in de trein is beweeglijk. Van dag tot dag, van uur tot uur, fluctueert het. En het loopt niet per se parallel aan de autospits. En niet alle drukte is wat-ie lijkt.
Zo kan het 's morgens om 7 uur een behoorlijk gedrang zijn bij de deuren van de intercity die vertrekt uit Eindhoven...
...terwijl het dan in de trein zelf volkomen rustig is.
Al geef ik daarbij direct toe dat de door Low Car Diet geleverde eersteklas abonnementen waarschijnlijk een enigszins vertekend beeld van de werkelijkheid geven. Aan de andere kant, wie de trein als een verlengd kantoor wil zien (naast een manier om van A naar B te komen), zal zelf of namens zijn baas heel bewust ook de financiële afweging moeten maken: wat is die extra werktijd mij waard? Anders gezegd: de rust van de eerste klasse heeft een prijskaartje, maar (werk)tijd kost nu eenmaal geld.
Dan de proef op de som. Een ochtendrit Eindhoven - Sloterdijk en een avondrit Sloterdijk - Eindhoven. Met headcount.
07:10, Eindhoven - Den Bosch: 3 mensen
07:40, Den Bosch - Utrecht CS: 8 mensen
08:10, Utrecht CS - Amstel: 11 mensen
08:20, Amstel - Amsterdam CS: 6 mensen
08:30, Amsterdam CS - Sloterdijk: 3 mensen
De weg terug geeft een soortgelijk beeld:
16:40, Sloterdijk - Amsterdam CS: 0 mensen
16:55, Amstel - Utrecht CS: 4 mensen
17:20, Utrecht CS - Den Bosch: 14 mensen
17:40, Den Bosch - Eindhoven: 8 mensen
Oh ja, de bus naar huis was wel behoorlijk vol.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten