vrijdag 26 september 2014

20: Hoofdconducteur en mysterie-ontrafelaar

(tijdens het "low car diet" proberen 1000 Nederlanders tussen 10 september en 10 oktober 2014 zo min mogelijk autokilometers te maken. Op dit weblog een persoonlijk verslag van die wedstrijd)

Het heeft een paar weken geduurd, maar gisteren was het dan zo ver. De NS heeft lucht van mijn bespiegelingen gekregen en begon zich er mee te bemoeien. Sterker nog, langs drie kanten werden de gisteren opgeworpen NS-mysteries ontrafeld. Dankzij NS Online, Hoofdconducteur NS en conducteur Groningen. Waarvoor dank.



Even terug naar gisteren. Ik vroeg mij af hoe het zat met een verboden wc, spoor 34 in Eindhoven, een onverklaarbaar sleutelgat, de neuspeuterruimte en een verbod om met gespreide armen stil te staan. Vandaag zijn bijna alle mysteries ontrafeld.



Zo laat laat hoofdconducteur Groningen weten dat het niet per se verboden is om met gespreide armen stil te staan, maar dat er achter dat bordje een lift verborgen zit en dat het niet de bedoeling is om daar als passagier in te kruipen. "Geen personen in de lift!"



Zijn collega vult aan dat die lift in onbruik is geraakt, omdat er immers ook geen cateringkarren meer zijn. De lift zit er nog wel en is dus formeel nog steeds verboden terrein. Na verbouwing van de treinen zal ook het icoontje verdwenen zijn, zo belooft de collega-hoofdconducteur.:



Het mysterieuze slot in een van de stoelen heeft daar alles mee te maken, zegt hij. 


Ter toelichting, een uitlegvideo: duidelijk te zien hoe de railtender, terwijl hij niet achter zijn karretje vandaan hoefde te komen, de sleutel kon omdraaien, waarna de lift voor hem zou openen. En hop, hij kon dan zo zijn cateringkar de lift in schuiven. Als daar dan tenminste geen passagier in zou springen (VERBODEN!


Tot slot perron 34. Ook daar lijkt een verklaring voor.



Even clicken:

Pure Mythbusters, die NS. En toch blijven er nog een paar vragen over:
  • waarom is de gehandicapten-wc verboden terrein?
  • waar zijn de Eindhovense sporen 7 tot en met 33?
  • is de al tijdenlang defecte klok voor station Sloterdijk echt kapot (zo ja, dan weet ik nog wel een klokkenmaker die het in een uurtje voor je fixt), of is dit een kunstobject?






Geen opmerkingen:

Een reactie posten